Dags för mod

Läser om den nazistiska knivattacken och mordförsöken mot människorna i en demonstration på internationella kvinnodagen i Malmö där minst fyra personer skadats varav en allvarligt. Hatet som väller fram i kommentarsfält så fort feminism nämns eller Sverigedemokraterna kritiseras. Hatbrotten som ökar mot afrosvenskar, attacken mot Kärrtorp och attentaten mot tidningarna Hudiksvallstidningen, Östran och Norra Skåne i november. Allt är fingervisningar om hur rasism och fascism med sitt tillhörande kvinnohat och förakt för demokrati och människovärde alltmer biter sig fast i vår vardag.

Jag tänkte först att det var något att blogga om. Att jag skulle beskriva hur Sverigedemokraternas retorik tillsammans med nyliberalismens nedskärningar i välfärden skapar förutsättningarna för det högerextrema våldet. Sambanden är tydliga: vi ser den högerextrema vågen genom Europa och ser hur de ekonomiska kriserna, som till exempel i Grekland, ger grogrund för nazism och våld.

 Men jag vill inte skriva nu. Jag vill handla. Har det inte varit dags innan så är det dags nu. Det är dags för mod. Det är dags att våga ta ställning trots att det blåser, att stå upp för demokrati och mot nazism. Att avslöja deras ideologi som sjuder av kvinnohat, homofobi, rasism och förakt för människor med funktionshinder. Det är dags att sluta leta efter ”fel” hos dem som nazisterna attackerar. Vi måste våga ta de obekväma diskussionerna vid fikapausen på jobbet, våga stå för solidaritet och antirasism även utanför facebooks gilla-knapp. Det är dags för att handla. Inte sitta hemma och vara rädd. Inte tid för att blogga.

 Min vän Hanne Höie som bor på Möllevången i Malmö skriver bra om att ta tillbaka gatan från nazisterna i Feministiskt perspektiv Min gata är min, och allas. Den tillhör arabaffärerna, romerna som säljer blommor, de hemlösa som kryper in i portarna, tanterna med rullator, barnen som leker, de buddistiska templen i min port, den tillhör mig och mina kamrater och det finns inte fascistiska knivar nog i hela världen att ta min gata i stan från oss!”

Bild från demonstrationen i Malmö (Vänsterpartiet)
 Följer söndagens demonstrationer mot det nazistiska våldet som pågår i Malmö, Göteborg och Stockholm. Blir värmd och hoppfull av att se alla som går ut och visar att vi inte tänker bli tystade. Som visar att vi är många som tänker stå upp mot det fascisterna, som inte tänker bli skrämda eller att vi tänker fortsätta kämpa emot dem - trots att vi är rädda. Vi är många fler än dem. Tillsammans ska vi bekämpa både det som skapar fascism och nazism och dess uttryck på gator och parlament. Angriper nazisterna en, angriper de oss alla. Det är dags för mod.
Kommentera inlägget här: