8 Mars och första blogginlägget!

Första blogginlägget! Det känns rätt och roligt att det råkat bli i anslutning till 8 mars, den internationella kvinnodagen. En dag jag firat så länge jag kan minnas. Minns på 90-talet då vi genomförde kvinnostrejk genom SAC Syndikalisterna på 8 mars, jag minns otaliga feministfestivaler på Café 44 i Stockholm och jag minns när mamma och jag demonstrade tillsammans i Växjö på en 8 mars demonstration när min Bilbo var bebis och följde med i barnvagnen. Kvinnodagen har jag alltså firat på olika sätt. Men det har alltid handlat om att synliggöra kvinnors sitiuationer, kampen för kvinnors rättigheter och manifestera systerskap. I år blir det firande här hemma i Jämtland genom att vi i Vänsterpartiet lyfter en av de viktigaste feministiska frågorna just nu: nämligen funktionshindrades kvinnors rättigheter. Feminism är att arbeta för kvinnors möjligheter att, på lika villkor som män, kunna delta i samhället, leva ett självständigt ekonomiskt och socialt liv och inte utsättas för könsrelaterat våld. Kvinnors rättigheter måste även tydligt inkludera funktionsnedsatta kvinnors situation och kamp.

Situationen för funktionshindrade har försvårats de senaste åren genom attacker mot assistansersättningen, kommuner anlitar privata konsulter för att lära tjänstemän neka insatser och den ekonomiska politiken urholkar välfärdssystemet som många i gruppen är beroende av.

Funktionshindrade kvinnor är mer utsatta för övergrepp och våld, både inom familjen och på institutioner. Funktionshindrade kvinnor tillhör även en av de grupper med sämst ekonomi och hälsa, och ohälsan och den dåliga ekonomin beror inte så mycket på funktionshindret utan på diskriminering. Det feministiska kravet om rätten till sin kropp och självständighet för kvinnor är otroligt aktuellt för denna grupp av kvinnor. Jag är glad att vi i Jämtland valt att lyfta frågan särskilt och även att vi driver viktiga krav inom området som återställandet av assistensen, ta tag i våld mot funkiskvinnor (och män) och loaklt agera mot den diskriminerande färdtjänsttaxan.

Jag har länge varit skeptisk till bloggar - vem hinner läsa och skriva sådant när livet rusar fram i full fart? Men istället för att dränka mina stackars facebook-vänner, som inte alla är intresserade av politik, med politisk ainlägg dagarna i ända, tror jag det är bra att använda bloggen för att där sprida mina tankar om vad som händer i samhället. Tänkte även att det kan vara ett sätt att hålla den intresserade uppdaterad om vad som är på gång när det gäller Vänsterpartiet i Jämtland och Krokom. Förhoppningsvis kommer jag bli vän med det tekniska och kunna göra sidan lite roligare. Men hen måste börja någonstans :-)!

Hoppas vi ses på lördag kl 12 på Östersunds stadsbibliotek för att lyssna på Ingrid Burman, ordförande i Handikappförbunden när hon pratar om funktionshinder och feminism! Ett extra lockbete kan vara mina supergoda knäckiga chokladrutor som är to die for!
Kommentera inlägget här: